Gå til hovedinnhold

Merkverdige historier og innovasjoner | Refleksjoner fra serviceteknikeren

Ingar Erlandsen har, som en erfaren servicetekniker, sett bransjen utvikle seg fra mekaniske apparatertil moderne og avansert tannlegeutstyr. Her deler Erlandsen noen av sine minneverdige opplevelser og reflekterer over endringene han har observert i løpet av sin lange karriere som servicetekniker i NDD/Plandent.

Da jeg begynte på verkstedet i 1949, visste jeg ikke hva tannlegeutstyr var», ler Erlandsen. Men jeg var flink til å skru, og det var det viktigste.

Ingar husker tydelig den første dagen da han gikk inn døren og spurte om det var jobb tilgjengelig. Verkstedsjefen stilte det avgjørende spørsmålet: “Kan du skru?” Erlandsen svarte
bekreftende, og dermed hadde han fått jobb i Norsk Dental Depot som det het den gangen.

Erlandsen.jpg
Ingar Erlandsen - tidligere servicetekniker i Plandent

Han beskriver verkstedet som et flott sted med alle nødvendige verktøy og maskiner. Dette var midt i blinken for en ung og nysgjerrig mann. Med teknisk yrkesskole og en lidenskap for apperatur, fant han raskt sin plass. “Jeg kunne ikke truffet bedre,” sier Erlandsen og reflekterer over de gode minnene fra den gangen. Erlandsen forteller om de store lokalene og det imponerende utstyret på verkstedet, som dreiebenker, boremaskiner og sveiseapparater. “Det var alt det tekniske utstyret jeg ønsket å jobbe med,” sier han entusiastisk.

Nyvinninger gjør sitt inntog på markedet

Gjennom årene har Erlandsen sett betydningsfulle endringer i dentalbransjen. Han minnes spesielt introduksjonen av Borden-turbinen i 1955, som dannet grunnlaget for dagens turbiner. “Alle dagens turbiner er bygd på Borden-prinsippet», forklarer Erlandsen.

Selv om denne innovasjonen var revolusjonerende, erkjenner Erlandsen at noen tannleger hadde vanskeligheter med å tilpasse seg den høye hastigheten på turbinen. Han understreker viktigheten av å forstå bruken av ny teknologi for å unngå feilbehandling.“Noen tannleger klarte ikke å håndtere de høye omdreiningene og endte opp med å fjerne langt mer enn det som var tenkt», legger han til.

Ritter-reklame.jpg
Reklame for Ritter uniten. Skiltet til venstre har Erlandsen hengende på terassen.

Senere kom også luftturbinen fra KaVo og for å ikke glemme Ritter-uniten. Pålitelig utstyr som man kunne ha på klinikken i mange år. Ritter-uniten ble den gangen levert i store trekasser. “Det husker jeg veldig godt fordi jeg tok vare på en del av dem og har brukt dem til å lage brygge på hytta mi av de ler han.» Er man på besøk hos Erlandsen i Drøbak kan man se den gamle Ritter logoen på hver eneste fjøl nedover hele brygga. Han bemerker også at Ritter uniten var en kvalitetsunit som dominerte markedet i mange år.

Erlandsen observerte hvordan teknologien stadig utviklet seg, og at etter hvert nye selskaper som Planmeca tok del i markedet. “Da Planmeca kom på banen kunne de ikke sammenligne seg med Ritter, men de lærte fort og tok etter hvert mye av markedet sammen med KaVo», forteller Erlandsen.

Det må stemme på innsiden også

Han påpeker også viktigheten av kvalitet når det gjelder tannlegeutstyr, og uttrykker sin skepsis til at utseendet på utstyret skal få bestemme for mye.

I løpet av sin karriere som servicetekniker har Erlandsen opplevd noen merkverdige historier under sitt virke som servicetekniker.

Tannlegen sitter fast i uniten

En dag ringte en nesten hysterisk kontordame til meg. “Hva kan jeg hjelpe deg med?” spurte jeg. Hun svarte fortvilet, “Tannlegen sitter fast i uniten!” I starten trodde jeg hun overdrev, men jeg bestemte meg for å dra til klinikken for å sjekke. Til min overraskelse hadde hun rett - tannlegen satt faktisk fast i uniten. Han hadde åpnet den store svingdøren der apparaturen sitter og forsøkte å fikse noe selv. Uheldigvis hadde han stukket hånden inn i døren akkurat idet den smalt igjen.

Slik var det den gangen, forstår du. Sikkerhetsmekanismen hadde slått inn, og der satt han med pekefingeren fast i apparaturen. Han var både sliten og flau da jeg kom. Heldigvis visste jeg hvordan man håndterer dette, og det var bare å trykke på fjæren i døren for å få fingeren fri. Dessverre var ikke tannlegen klar over denne enkle løsningen. Det var et minneverdig øyeblikk som illustrerer at til og med erfarne fagfolk kan havne i morsomme situasjoner.

Lukten i pasientens munn

En annen situasjon jeg kom i den gangen var også ganske spesiell. Jeg fikk en telefon fra en tannlege. “Jeg skjønner ikke hvorfor, men pasienten sier det lukter vondt når jeg kommer nær ham.” Jeg hadde en mistanke om hva problemet kunne være, så jeg tok turen til klinikken. Og som jeg antok, fant jeg kompressoren på toalettet. Kompressoren suger luft fra rommet og leverer ren luft til uniten, men den tar ikke tak i lukten. Dermed ble lukten fra toalettet blåst inn i pasientens munn, og da selvfølgelig spesielt når tannlegen var i nærheten.

Av plasshensyn sikkert, var kompressoren plassert på toalettet. Tannlegen var svært flau. Heldigvis fikk vi løst problemet, og tannlegen ble fornøyd.Begge disse historiene var ekstreme tilfeller, men de illustrerer poenget. Det er viktig å ta vare på riktig rollefordeling og la hver profesjon håndtere sitt ansvarsområde. Det illustrerer viktigheten av å ha kompetente og erfarne serviceteknikere tilgjengelig for å håndtere slike situasjoner.

DET ER VIKTIG Å TA VARE PÅ ROLLEFORDELINGEN OG LA HVER PROFESJON HÅNDTERE SITT ANSVARSOMRÅDE

Erlandsen reflekterer også over betydningen av et godt samarbeid mellom tannleger og serviceteknikere. Han understreker at tannleger bør være åpne for å lære og forstå det tekniske aspektet ved utstyret de bruker. På samme måte bør serviceteknikere være lydhøre overfor tannlegenes behov og være i stand til å gi rask og effektiv service. Spesielt er han imponert over dagens serviceteknikere. Nå må du kunne alt om kretskort og det elektriske. Før var det bare mekanisk. Men du må fortsatt ha den tekniske forståelsen av hvordan ting henger sammen da. Elektriker er nok et godt valg. Også må du kunne data og pc.

Som servicetekniker i dentalbransjen må du kunne det meste, det er ganske spesielt skjønner du sier Erlandsen. Du kommer heller ingen vei om du ikke skjønner datateknikk. Men jeg liker fortsatt mest det mekaniske.

Visste du at jeg fortsatt skrur på det gamle utstyret jeg har i garasjen smiler Ingar lurt.

Etter mange år i bransjen har Erlandsen gått av med pensjon, men hans lidenskap for dentalteknologi brenner fortsatt sterkt. Han ser tilbake på sin tid som servicetekniker med glede og stolthet over faget han har hatt som jobb og alle arbeidene han har utført på klinikk.

Skrevet av Cecilie Sæther, digital markedsfører i Plandent

stripegrey.jpg

Du kan også lese mer om

Et møte med den anerkjente historikeren bak Maihaugens tannlegeutstilling

Når vi som dentaldepot feirer 120 år i bransjen, er det vanskelig å unngå å se tilbake på fortiden og hvordan utstyrt på klinikken har blitt bedre. En sentral person i å bevare denne historien er Jarle Bragelien, tidligere fylkestannlege i Hedmark. Vi hadde gleden i å tilbringe en ettermiddag på Maihaugen guidet av Bragelien på Sandvigs tannlegekontor som er utstilt der.
Les mer

Tips fra svunne tider

Hvor mange av disse tipsene står seg i dag? I 1936 utga Norsk Dental Depot et hefte med praktiske tips til praksisdrift – «Rasjonell tannlegepraksis». Noen få år etter ble «Tannlegens kontordame» utgitt. Vi gjengir her noen av tipsene som, høyere honorarer for fordringsfulle pasienter og kontordamens ideelle kostyme.
Les mer

En trygg partner i 120 år

Bli med på en tidsreise fra det i 1903 var vel 200 tannleger og frem til i dag med 4000 tannlege-årsverk. En nøkkelverdi i alle disse årene har vært gode relasjoner mellom mellom kunde og Plandents ansatte.
Les mer