Gå til hovedinnhold

Vannrensing for tannklinikk | Hvordan kan vi løse det?

I enhver tannklinikk skal pasientsikkerhet og hygiene være av aller største betydning. Et av elementene som spiller inn er rent vann på klinikken. Hvordan skal du gå frem for å teste om du har rent vann og hvordan finner du en vannrenseløsning som passer for deg? Se hvordan vi kan hjelpe deg.

Hvordan kan vi, sammen med deg, sørge for at klinikken alltid har rent vann?

Hos oss i Plandent tar vi vannkvalitet på alvor. Her kan du enkelt se hvilke steg vi går gjennom for å sørge at klinikken har rent vann og kan dokumentere dette. Vi fører vi et bredt utvalg av vannrensningsløsninger til alle formål i en tannklinikk. Kontakt oss gjerne for mer info.

1.jpg

Kostnadsfri rådgiving

Er du usikker på vannkvaliteten på klinikken? Ta kontakt med oss. I Plandent leverer vi et bredt utvalg av vannrensningsløsninger til alle formål i en tannklinikk enten du er en stor eller en liten klinikk.

Våre medarbeidere har grundig opplæring og god kompetanse til å kunne hjelpe deg å vurdere hva som er mest hensiktsmessig for å opprettholde en god vannkvalitet på tannklinikken. Det koster ingenting å ta kontakt. Vi hjelper deg gjerne.

2.jpg

Vannprøve

Vi starter alltid med å ta en vannprøve på klinkken for å ha et utgangspunkt. Hvor rent vann klinikken har avhenger av flere ting som f.eks beliggenhet, system på klinikken, vannrør og liknende. Vannprøven sendes til Eurofins.

Drikkevannsforskriften angir en tiltaksgrense for kimtall i vannverkets ledningsnett på 100 cfu/ml ved 22 grader. For å spesifikt måle om det finnes Legionella i vannet sendes det en vannprøve også til bakteriologisk analyse. Vannprøven kan vi ta for deg, men du kan også utføre denne på egen hånd

3.jpg

Kartlegging for en å finne beste løsning

Det er ikke sikkert at det er så mye som skal til, men selv om vannprøven viser gode resultater i dag, hva skjer den dagen det uforutsette skjer og klinikken må stenge på grunn av kokevarsel eller ekstremvær? Sammen ser vi på totalen og finner en løsning som passer etter deres forutsetninger og behov.

4.jpg

Installasjon i samarbeid med rørlegger

Når vi sammen har funnet den beste løsningen for klinikken er tiden inne for installasjon. Dette gjør vi alltid i samråd med rørlegger. Har du ingen fast rørlegger tilknyttet klinikken hjelper vi deg å finne en rørlegger som er kjent med installasjoner på tannklinikker og sørger for at alt blir gjort iht til gjeldende retningslinjer.

Sammen vil vi bidra til at klinikken får god opplæring med systemet og er kjent med de fordelene valgt system har og hvilke rutiner som følger med.

5.jpg

Vannprøve

Valgt løsning er installert og det er tid for å teste status på vannkvaliteten igjen. Enten du velger å sende vannprøve til Eurofins eller annet akreditert laboratorium på egen hånd, eller vi gjør dette for deg er det viktig å få testet systemet før videre drift. Resultatet vil gjenspeile status etter at vannrensesystemet er installert. Eventuelle mikroorganismer, sedimenter og smuss skal nå være fjernet og vannkvaliten skal ligge opp mot 99,9999 %.

6.jpg

Validert vannkvalitet

Dokumentasjon, validering av vannkvalitet og jevnlig testing er nøkkelen for å kunne oppretteholde god vannkvalitet på klinikken. Vannrensesystemet og vannprøven vil gi deg dokumentasjon på at vannet som brukes på klinikken er rent og ligger innenfor de indikatorene rent vann skal ligge på. Har du installert f.eks Planmeca Clinic Patrol vil det eneste nødvendige vedlikeholdet være å bytte filter en gang i året og samtidig teste vannkvaliten.

Ofte stilte spørsmål om rent vann og våre vannrensesystemer på tannklinikken

Kontakt oss - vi hjelper deg kjapt og enkelt

Ring oss på tlf 22 07 27 27 eller send epost til utstyr@plandent.no.

SEND HENVENDELSE

stripegrey.jpg

Du kan også lese mer om

Vannrensing | Rent vann tannklinikk

Det er klinikkens ansvar å sørge for at vannet til enhver tid er rent og fritt for bakterier og andre sedimenter. Se hvilke vannrenseløsninger vi kan tilby.
Les mer

Vannsikkerhet i uforutsigbare tider

I perioder med usikkert vær og farevarsel er det særlig viktig av å opprettholde en høy standard på vannkvaliteten i klinikken for å sikre pasientsikkerhet og hygiene. Hvorfor er dette så viktig og hva kan du gjøre for å sikre at vannet på klinikken alltid er rent?
Les mer

MDR | Strengere kontroll for CE-merking

Medical Device Regulation (MDR) 2017/745 har som mål å forbedre sikkerheten og ytelsen til medisinsk utstyr som selges på EU-markedet. MDR trådte i kraft 26. mai 2021 og påvirker salg av alle medisinske produkter.
Les mer