I enhver tannklinikk skal pasientsikkerhet og hygiene være av aller største betydning. Et av elementene som spiller inn er rent vann på klinikken. Hvordan skal du gå frem for å teste om du har rent vann og hvordan finner du en vannrenseløsning som passer for deg? Se hvordan vi kan hjelpe deg.
Hos oss i Plandent tar vi vannkvalitet på alvor. Her kan du enkelt se hvilke steg vi går gjennom for å sørge at klinikken har rent vann og kan dokumentere dette. Vi fører vi et bredt utvalg av vannrensningsløsninger til alle formål i en tannklinikk. Kontakt oss gjerne for mer info.
Er du usikker på vannkvaliteten på klinikken? Ta kontakt med oss. I Plandent leverer vi et bredt utvalg av vannrensningsløsninger til alle formål i en tannklinikk enten du er en stor eller en liten klinikk.
Våre medarbeidere har grundig opplæring og god kompetanse til å kunne hjelpe deg å vurdere hva som er mest hensiktsmessig for å opprettholde en god vannkvalitet på tannklinikken. Det koster ingenting å ta kontakt. Vi hjelper deg gjerne.
Vi starter alltid med å ta en vannprøve på klinkken for å ha et utgangspunkt. Hvor rent vann klinikken har avhenger av flere ting som f.eks beliggenhet, system på klinikken, vannrør og liknende. Vannprøven sendes til Eurofins.
Drikkevannsforskriften angir en tiltaksgrense for kimtall i vannverkets ledningsnett på 100 cfu/ml ved 22 grader. For å spesifikt måle om det finnes Legionella i vannet sendes det en vannprøve også til bakteriologisk analyse. Vannprøven kan vi ta for deg, men du kan også utføre denne på egen hånd
Det er ikke sikkert at det er så mye som skal til, men selv om vannprøven viser gode resultater i dag, hva skjer den dagen det uforutsette skjer og klinikken må stenge på grunn av kokevarsel eller ekstremvær? Sammen ser vi på totalen og finner en løsning som passer etter deres forutsetninger og behov.
Når vi sammen har funnet den beste løsningen for klinikken er tiden inne for installasjon. Dette gjør vi alltid i samråd med rørlegger. Har du ingen fast rørlegger tilknyttet klinikken hjelper vi deg å finne en rørlegger som er kjent med installasjoner på tannklinikker og sørger for at alt blir gjort iht til gjeldende retningslinjer.
Sammen vil vi bidra til at klinikken får god opplæring med systemet og er kjent med de fordelene valgt system har og hvilke rutiner som følger med.
Valgt løsning er installert og det er tid for å teste status på vannkvaliteten igjen. Enten du velger å sende vannprøve til Eurofins eller annet akreditert laboratorium på egen hånd, eller vi gjør dette for deg er det viktig å få testet systemet før videre drift. Resultatet vil gjenspeile status etter at vannrensesystemet er installert. Eventuelle mikroorganismer, sedimenter og smuss skal nå være fjernet og vannkvaliten skal ligge opp mot 99,9999 %.
Dokumentasjon, validering av vannkvalitet og jevnlig testing er nøkkelen for å kunne oppretteholde god vannkvalitet på klinikken. Vannrensesystemet og vannprøven vil gi deg dokumentasjon på at vannet som brukes på klinikken er rent og ligger innenfor de indikatorene rent vann skal ligge på. Har du installert f.eks Planmeca Clinic Patrol vil det eneste nødvendige vedlikeholdet være å bytte filter en gang i året og samtidig teste vannkvaliten.
Ring oss på tlf 22 07 27 27 eller send epost til utstyr@plandent.no.