Å innstallere bestillings-og lagersystemet PlanOrder på en av Norges største klinikker.
Dette er blant de største klinikkene der vi har installert PlanOrder, og det viser at systemet egner seg uansett størrelse. Tannhelsetjenestens kompetansesenter i Nord-Norge har 30 behandlingsrom i daglig drift, hvorav fem kjeveortopediske behandlingsrom med to stoler hver. Universitetet i Tromsø har 62 uniter, der ca.50 – 55 er i daglig drift, alt avhengig av høst- og vårsemester.
Spiller det noen rolle om klinikken er stor eller liten?
Hva er forskjellen på disse store klinikkene kontra en mindre med f.eks to behandlingsrom? Man skulle tro det var mye, men det er kun lagerplass, størrelse og antall bokser som er forskjellen.
Alle typer installasjoner krever det samme forarbeid og det må gjøres i forkant av installasjonen, uansett størrelse på klinikken:
- Innkjøpshistorikk, hvilke varer og hvor mye av hver vare bruker klinikken.
- Varematch og beslutning på hvor ofte det er logisk at klinikken bestiller varer.
Her blir både antall og leveringstid hensyns tatt.Det er mye som skal på plass før alt er klappet og klart. Linda er her godt i gang.
Det unike med PlanOrder er at det passer alle klinikker, stor eller liten. Dette er et tilpassingsdyktig og levende innkjøp-/ lagersystem som spesialtilpasses din klinikk og klinikkens rutiner.
Selve installasjonen tar selvsagt lengere tid og er et større arbeid på store klinikker. Sortimentet er større, antall varer er høyere og lageret er større.
Tilbakemelding fra UIT etter nesten to måneder med PlanOrder
- Vi synes installasjonsprosessen gikk veldig effektivt og bra for seg. En munter gjeng som var klar for oppgaven og lette å samarbeide med. Vi har forandret litt på oppsettet, i forhold til rekkefølge og hva vi bruker mest og minst. Lageret har blitt utrolig mye mer oversiktlig både med de blå boksene og etikettene, og ikke minst «skuffeseksjonene» til småting. Noen boks-størrelser har også blitt skiftet litt om, da vi som universitetstannklinikk er nødt til å ha ett større varelager på noen produkter vi ikke kan gå tom for. Varelageret har vi gradvis justert litt ned på produkter vi ikke nødvendigvis trenger å ha så mye av til enhver tid.
- Det har vært lettere med scanning av QR-etiketter enn å skrive opp liste med hva en trenger og hva vi går tom for. Det er mye mer synlig nå med QR-lappene, som snus når det er bestilt og lettere å se når det begynner å bli tomt i boksene.
- Vi har hatt opplæring og laget Power Point- presentasjon for å lære opp ansatte i hvordan PlanOrder-systemet brukes og det har i grunn fungert godt. Det er ett lett system, som de fleste mestrer og er fornøyde med.
Alt i alt svært fornøyd klinikk.
Kompetansesenteret er ennå ikke kommet helt i gang så deres erfaring kan vi komme tilbake til ved en senere anledning. Vi takker for tillitten og for fine og artige dager hos disse to klinikkene i Tromsø. Det eneste vi savnet om noe, måtte være Nordlyset.
Artikkelen er skrevet av Ellen M.O. Gulliksen, Linda Nilssen og Ottilia Däröste, distriktselgere.