Hva er det som gjør at klinikkene velger PlanOrder?
- Det svaret føles veldig individuelt og har vokst på meg med årene siden vi ikke bare jobber med privatkunder, men også kjeder og kommuner, forteller Jennie Dahlgren prosjektleder PlanOrder.
For noen er systemet et verktøy som forenkler bestillingsprosessen, og for andre er det relasjonene knyttet til opplevelsen av et strukturert lager på en oversiktlig måte. Men fremfor alt en utrolig tillit til at vi som leverandør dekker et behov som gir en mer strømlinjeformet klinikkdrift. Det er spesielt ett ord jeg tenker på som omfatter det meste, det er tillit. Tillit til investeringer, mer effektiv klinikkdrift og kontroll.
PlanOrder er ikke bare et system i seg selv, men har mange fordeler som brukerne drar stor nytte av. Du har kontroll over tidligere bestillinger, restordrer og kan styre når bestillingen skal sendes. Jeg våger å påstå at PlanOrder bidrar til en mer bærekraftig virksomhet. Ikke bare kan du kontrollere innkjøpene dine, men du slipper også å legge innkjøpsansvaret på én ansatt.
Tanken er at det er så enkelt og nyttig at alle kan bestille. Hvis du tar den siste varen på et valgt sted, skal varen skannes.
Fordelene fra et klinikkledelsesperspektiv er klart å minimere ressursbruken på bestilling av forbruksvarer. Varer som du låser i klinikkens sortiment har en QR-kode som skannes ved behov for kjøp. Ikke bare har du kontroll over hvilke varer som finnes i klinikkens sortiment, du kan også se om varene kommer frem, og du har kontroll over hvilke varer som ikke blir levert.
Det betyr at du vet om en bestilt vare til en bestemt pasientbehandling blir levert eller ikke. Man kan da eventuelt velge en annen vare og likevel gjennomføre planlagt behandling. PlanOrder gir alternativer til rimeligere varer. Ønsker du å redusere varekostnadene ut fra et økonomisk ståsted er dette en fin funksjon. Det åpner seg en ny Plandent-verden, der du får både kontroll og aktive valg for å finne varer som gir bedre økonomi, som på sikt kan investeres andre steder.
Klinikkdrift
Det mest magiske med denne jobben er alle menneskene man møter. Hvordan folk elsker yrket sitt og brenner for det de gjør, i en fin balanse med entreprenørskap. Det er et privilegium å kunne samarbeide med klinikkene om PlanOrder, å bidra til å skape balanse mellom arbeidsflyt,
innkjøp og struktur - et design som kan vokse med klinikken, men som også kan konsolideres for å erstatte varer som ikke lenger er etterspurt på klinikken. Det skaper tillit til at Plandent tar ansvar for klinikkene som har valgt PlanOrder. I alle de 400 installasjonene vi har gjennomført, ser man også
individualismen. Ingen installasjoner er like, men én ting er felles, målet om en langsiktig relasjon, båndet man får ved å investere tid sammen mot felles mål.
PlanOrder nr 400 Bærum Tannhelse - personer og relasjoner
Når vi snakker om entreprenørskap og individualisme. I vakre omgivelser rundt Bærums Verk, ligger et sjarmerende rødt trehus. Her oppfylte Mahsa Rashidi sin drøm om å drive for seg selv. Lokalene ble renovert og dørene åpnet i 2021. Klinikken er skapt utifra Mahsas ønske om at pasientene skulle få en god følelse når de steg inn på klinikken.
Da vi kom inn ble jeg henført av utformingen. Fargene er valgt fra jordfarge-palettene og alle vinduene gir fantastisk lys. I resepsjonen blir du møtt velkommen av Daria med bredt smil. Det er akkurat det jeg føler meg - velkommen. Ikke bare på grunn av øyekontakten, men atmosfæren Mahsa og hennes team skaper som gjenspeiler ro. Ikke nok med at det er moro å feire installasjon nr 400 akkurat her, det må være flott å være pasient her også.
Du møtes med tøfler og vannglass i venterommet, håndkler på toalettet og rolig musikk i bakgrunnen. Hele følelsen gjør at man senker skuldrene og kjenner seg vel ivaretatt. Gjennom samtalen med Masha ser man at hennes individualisme har satt preg på klinikken og hennes entreprenørskap har latt klinikken vokse organisk, i kombinasjon med et godt team. Masha har en veldig interessant profil, hun er først utdannet tanntekniker, men ønsket en nærmere kontakt med pasienter og utdannet seg derfor till tannlege etterpå.
På spørsmålet om hvorfor de valgte å gå for PlanOrder, er det helt klart at det er relasjonssbasert. “Ottilia var så tilgjengelig, alltid hjelpsom, det gjorde at vi valge PlanOrder for å forenkle innkjøp av forbruksvarer”
Oversiktlig, bærekraftig og økonomisk
Klinikken opplever PlanOrder som oversiktlig. Det er tydelig hvilke varer som skal plasseres i skap eller bokser, alt har sin plass. Blir det slutt på et produkt er det veldig visuelt. I tillegg er det også lettere for ansatte å bestille varer og navigere i sortimentet, og samle innkjøp. Det bidrar til mer bærekraftig drift, ikke bare for miljøet, men også for ansatte. Siden du bare bestiller de varene du bruker blir det også økonomisk vinning i lite svinn.
Av Jennie Dahlgren, prosjektleder digitale salgskanaler i Plandent 2024