Bilde: Etter samtale med daglig leder Thomas Möhring og innkjøpsansvarlig Dimitra Taxidou kommer det tydelig frem at de synes systemet både er brukervennlig, lett og gøy å bruke.
Rett produkt på rett plass til rett tid, like viktig på lab
Vi har tidligere vært på besøk hos mange tannklinikker som har fått en enklere og bedre hverdag med bestillings- og lagersystemet PlanOrder. Nå har vi vært på besøk hos Proteket som fikk PlanOrder installert rett før sommeren i år. Erfaringene med PlanOrder er derfor ikke over en lengere periode, men allerede nå innfris forventningene!
Mange ulike løsninger
PlanOrder hos Proteket er bygget opp ved hjelp av favorittlister på iPad og ved bruk av QR-koder i perm. I tillegg har de Treston, et mini kommodesystem der småting ligger hver sin skuff i roterbare små kommoder. Proteket har altså ikke så mange blå bokser som vi har sett på klinikkene. Det viser at PlanOrder er et veldig fleksibelt system, som vi lett tilpasser den enkelte kundes ønsker, plass og behov.
Bilde: Treston kommode for småting i PlanOrder systemet
PlanOrder tillater et ubegrenset antall favorittlister og her er det laget lister for hver avdeling, hvor avdelingslederne har ansvaret for å bestille inn hva de trenger på sine stasjoner. Noen bestiller rett fra iPad på listene, mens andre synes det er enklere å skanne inn produktkortene. Her kan alle få det (nesten) som de vil. Dimitra nevner også at hun synes det å finne nye produkter på iPpad’n er veldig enkelt da søkefunksjonen er veldig bra, selv om hun kunne ønske seg enda flere valg. Søket kan gjøres på produsentenes referansenummer, varebeskrivelse eller varenavn og produsentens navn.
PlanOrder gir en forenklet bestilling som krever mindre koordinering, og bedre og enklere kommunikasjon med depot
Eller som Dimitra sier med et smil, man kan sende en mail eller ringe til Plandents kundeservice så hjelper de til å finne rett varenummer.
Hva sier ledelsen i Proteket om PlanOrder
Protekets forretningsutvikler Jane Karlsons har tidligere jobbet i Plandent, blandt annet med å tilrettelegge for PlanOrder så hun kjenner systemet godt og sier følgende:
Bildet: Salgssjef, Jane B. Karlsson i Proteket
Dentinor Tannteknikk er en del av Proteket Gruppen, med flere laboratorier spredt rundt i Norge. Dentalbransjen gjennomgår en digitalisering på flere områder. Tannklinikkene blir stadig mer digitalisert i sin pasientbehandling, og kommunikasjon mellom tannlege og tanntekniker blir mer og mer digital.
Proteket har et digitalt ordresystem hvor tannlegene kan bestille, kommunisere med tekniker, og holde oversikt over sine ordre. Tilbakemeldingen fra tannlegene er at det både forenkler og forbedrer ordreprosessen.
Dentinor Tannteknikk opplever på samme måte at PlanOrder effektiviserer laboratoriet med digitalisert beholdningsstyring av materialer og forbruksvarer, forenklet bestilling som krever mindre koordinering, og bedre og enklere kommunikasjon med Plandent. Det gir tannteknikerne mer tid til å følge opp samarbeidende tannleger på de individuelle kasus. •
Artikkelen er skrevet av Ellen M. O. Gulliksen høsten 2021 i samråd med Proteket