Han har aldri behandlet en pasient, men du ville ikke klart deg uten.
Av Cecilie Sæther i Plandent
God service starter i bilen
I Plandents tekniske avdeling handler det om å være forberedt. Ikke bare faglig, men også praktisk. Derfor er alle servicebiler utstyrt med reservedeler, servicekit og verktøy.
«Når vi kommer ut på klinikken, har vi som regel det vi trenger i bilen. Det gjør at vi kan reparere og utføre vedlikehold der og da, uten å måtte komme tilbake senere. Det sparer både tid og frustrasjon for klinikken, sier Tor Herness», servicetekniker i Plandent
Å være servicetekniker på moderne tannhelseutstyr handler om mer enn å kunne reparere en behandlingsstol eller bytte en kompressor. Utstyret er klassifisert som elektromedisinsk utstyr, og omfattes av blant annet av EU-forordningen MDR 2017/745, Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr (FHMU) og Forskrift om medisinsk utstyr.
Forskriftene er tydelige
- Utstyr skal vedlikeholdes etter produsentens anbefalinger
- Personell som utfører service, må ha relevant utdanning og opplæring
- Service og reparasjoner av elektromedisinsk utstyr skal kun utføres av personer med godkjenning fra DSB
«For å jobbe med f.eks. autoklaver, røntgen og uniter kreves det teknisk fagskole eller tilsvarende og jevnlig kursing fra produsent. Alt må dokumenteres og det er vårt ansvar som leverandør å sikre dette, forklarer driftssjef Jan Morten Knudsen i Plandent»
Klinikkenes ansvar er omfattende
Mange klinikker har ikke full oversikt over hvor stort ansvar de faktisk har. Men både tilsynsmyndigheter og forsikringsselskap forholder seg til samme regelverk: Du må kunne dokumentere at utstyret er forsvarlig vedlikeholdt og at det er gjort av kvalifisert personell.
Det handler ikke bare om å følge regelverket, men også om å beskytte både pasient og behandler.
Kompetanse må vedlikeholdes
Teknologien utvikler seg raskt. Det som var riktig praksis i fjor, er ikke nødvendigvis godt nok i dag. Derfor må også kompetansen vedlikeholdes, og produsentene setter krav om fornyelse av kompetanse for å kunne utføre service og reparasjon.
Plandents serviceteknikere deltar jevnlig på kurs hos produsentene. Teknisk service er et fag, og det krever vedlikehold på lik linje med selve utstyret.
«Du ville aldri brukt uautoriserte materialer i en fylling. Det samme prinsippet gjelder teknisk service. Det handler om tillit, ansvar og faglig kvalitet, sier Bjørn Skagen», servicesjef i Plandent.
Kvalitet handler også om trygghet
Når du har en servicetekniker fra Plandent på klinikken, vet du at kravene er oppfylt. Du kan dokumentere vedlikeholdet og forklare rutinene til tilsynsmyndigheter med trygghet i at pasientsikkerheten er ivaretatt.
Flere klinikker Plandent har samarbeidet med i årevis, trekker frem den samme opplevelsen: tryggheten i å vite at det tekniske er i orden og at noen følger opp uten at de selv må tenke på det.
Fra verkstedet i Oslo
Mer enn bare hjelp når det er krise
Selv om det akutte noen ganger skjer, bygger Plandents serviceapparat først og fremst på forebygging. Jevnlige servicebesøk, elsikkerhetsmåling, vann tester og tilgang til deler over hele landet med et landsdekkende serviceapparat gir forutsigbarhet.
«Noen ser serviceavtalen som en kostnad, men de fleste ser raskt at det er en investering. Ikke bare i utstyret, men i effektiv drift og færre overraskelser og reduserer eventuelle driftsstans, sier Bjørn Skagen i Plandent
Serviceavtalen gir både fleksibilitet og faglig støtte – og ikke minst tilgang til teknisk kompetanse når det virkelig gjelder.
Vår serviceavdeling består av 35 serviceteknikere fra nord til sør og er der for å gi rask, effektiv og god service og support.
Derfor bør spørsmålet ikke være om du trenger teknisk service, men hvem har du tillit til skal utføre det?
Spør oss gjerne og serviceavtale og teknisk service. Kontakt oss på service@plandent.no eller ring 22 07 27 07