Den digitale revolusjon
Min historie i Planmeca spenner over to tiår, som er nesten halvparten av konsernets 50-års reise. Begrepet “tiden flyr” er underdrivelse når du deltar i en slik supersonisk langtur, spesielt med et mannskap som vårt. Hvis vi spoler raskt tilbake de siste 20 årene er det utrolig å tenke på alle de teknologiske revolusjonene og hvordan hele den dentale verden er fornyet. Pasientene har fortsatt behov for å få behandlet sin karies, korrigert sine tenner, få satt inn implantater og få utført kirurgi.
Kliniske behov og menneskelig anatomi er fremdeles det samme ettersom evolusjonen fortsetter sin lagsomme marsj. Det er hastigheten, sikkerheten, forutsigbarheten og ikke minst effektiviteten innen pasientbehandling, som takket være den teknologiske utviklingen, er kraftig forbedret og har fulgt en helt annen eksponensiell utvikling.
Oppgangstider og ny teknologi
I Planmeca har vi vært priviligerte som har vært i fronten av denne utviklingen, vi har sett forbedringen av pasientbehandling på nært hold. Faktisk har Planmeca bidratt sterkt til å lede denne utviklingen med stø kurs mot målet om å forbedre kritiske faktorer innen pasientbehandlingen. Ved å leve i det kalde sparsomt befolkede nord så har vi alltid måttet tenke langsiktig og arbeide som et team mot felles mål.
Det var veldig interessant å begynne i Planmeca på slutten av 90-årene med oppdraget å videreutvikle salget i Asia. Det var økonomiske oppgangstider og den digitale revolusjon var rett rundt hjørnet.
På den tiden fokuserte vi ennå hovedsakling på hardware ved produktdemonstrasjoner. Da vi viste frem de første digitale Dimax panoramarøntgenapparatene med Dimaxis programvare prøvde kundene å finne ut av hva den lille boksen på standen var – også kjent som laptop. På utstillinger måtte jeg skuffe ivrige kunder som ville kjøpe min IBM ThinkPad, som var et sjeldent verktøy på den tiden.
Lansering for fremtiden med ProMax
Apetitten på ny teknologi vokste og læreviljen var stor. Vi brukte mye tid på å forklare hvordan i all verden det var mulig at et panoramabilde kunne vises på en skjerm umiddelbart etter opptak og like raskt til print. Det tok litt tid før prosesser og protokoller klarte å holde tritt med den teknologiske utviklingen.
Diskusjonen om strålevern var også i tidlig stadium, og vi hørte på mange velbegrunnede bekymringer – for eksempel ville våre kunder vite hvor lenge stråling forble i røntgenrommet før det var trygt å gå inn.
Den revolusjonerende Planmeca ProMax® platformen, der selv de første filmbaserte apparatene kunne oppgraderes og konverteres til 3D med ubegrensede programvaremuligheter, var også noe helt nytt. Det fjernet også mye av usikkerheten ved å investere i nytt utstyr i en så raskt skiftende verden. På den tiden da tradisjonelle produkter raskt ble foreldet var det virkelig en risiko å kjøpe apparater fra flere av produsentene. Kundene ble svært fornøyde da de så fremtidssikkerheten i vår ProMax-linje og at ett apparat kunne utføre det man var vant til at det trengtes flere apparater til.
Et nytt årtusen og nye markeder
I begynnelsen av dette årtusen ble våre digitale innovasjoner introdusert til ulike markeder akkurat i rett tid, og vi fikk gode markedsandeler. Vi var vitner til fremvekst av nye aktører som brukte Planmecas kjernekonsepter som utgangspunkt, noen ganger brukte de til og med våre digitale eksempler i egne brosjyrer. Vårt rene, mekaniske design var åpenbart attrraktivt for andre produsenter, vårt integrasjonskonsept og multifunksjonelle digitale platformer ble kopiert av mange.
Et lite hjørne av verden
De siste 20 årene har også lært oss en lekse. Jeg fant relativt tidlig ut at Finland med vår strålende historie ikke var så godt kjent som jeg trodde. En gang ble jeg intervjuet av en prominent reporter fra et velkjent dentalmagasin. Det første spørsmålet var; Hvordan føler du det nå når jernteppet har falt og du endelig kan nyte friheten? Jeg svarte høflig at ja, vi har endelig fått full uavhengighet etter å ha vært et selvstyrt provins i det russiske imperiet. Samtalen utviklet seg så til det norske selskapet som var verdensledende innen mobiltelefonteknologi.
Jeg er en beskjeden finne og jeg har ikke noe imot misforståelser, selv når jeg blir spurt om hvor jeg kommer fra og jeg svarer Finland flere ganger veldig tydelig, men likevel blir det oppfattet som England. Muligens har det noe med et uttrykk som kalles finglish, en kombinasjon av engelsk og våre lokale dialekter. Den enkleste formen blir hyppig brukt av våre berømte profesjonelle racerkjørere som ofte underholder med sin eksentriske språkforståelse. Det vanskeligste er versjonen som folk fra spesielle områder av Finland snakker. Det høres ut som perfekt engelsk, men betydningen av ordene kan være fullstendig annerledes (eller ikke). Dette er noe turister bør være oppmerksomme på.
Årene har lært meg at verden ikke alltid er som vi tror i vårt lille hyggelige hjørne, det er ikke et stabilt og rolig sted å reise rundt for å gjøre forretninger. En stund vurderte jeg alvorlig å oppgradere forsikringen min, for sikkerhets skyld. Det var etter at jeg akkurat hadde unngått hotellagrepet i Mumbai med et par dager, og rett etter at jeg hadde kommet tilbake fra Midt-Østen og sett de merkelige runinene av et kjent hotell på nyhetene. Senere da nyheten om en eksplosjon på et hotell i Colombo kom, ble jeg faktisk ikke overrasket da jeg innså at jeg nylig hadde vært der med en finsk delegasjon.
Digitaliseringens nivå
I dag har heldigvis digitaliseringen kommet til et så høyt nivå at digitale applikasjoner faktisk fungerer, både for vår store globale kundebase og for oss i det daglige. Takket være utmerkede verktøy på nettet kan vi i dag ha virtuelle møter ansikt til ansikt uansett hvor vi er. Med ny teknologi har vi lært å kommunisere med våre kunder og partnere, hyppigere og nærmere enn før. Vi kan delta på møter av alle slag og øve på vår Finglish uten å kaste bort tid på venting og transportmidler. Jeg mener ikke å antyde at sosialt samvær med andre passasjerer på nattog, som ikke akkurat likner Orientekspressen, ikke har vært blandt høydepunktene i min spennende verden av dentalt utstyr.
Uansett, det er ingen business som dental business, men vi vil etterstrebe å være “ekte” selv i den moderne stadig mer virtuelle verden. Tilslutt er det ingenting som kan sammenliknes med fysiske kundemøter og brainstorming rundt samme bord får alltid ideene til å komme flyvende.
Av Jouko Nykänen, Vice President Sales Planmeca